Buletin informativ piata muncii - decembrie

 

S-au scris multe despre schimbările uriașe din viața noastră profesională în ultimii doi ani, determinate, bineînțeles, de necesitatea și preocuparea de a fi în primul rând în siguranță. În 2022, pandemia rămâne încă o constantă pentru mulți dintre noi. Cu toate acestea, este corect să spunem că am învățat să ne adaptăm la noile modele de comportament și așteptări pe măsură ce ne facem treaba.

Dacă ne numărăm printre milioanele de angajați care profită de flexibilitatea oferită de munca de acasă sau de munca remote, prin care putem să lucrăm de unde ne dorim, avem șansa să avem un echilibru mai bun între viața muncă și viața privată.
Desigur, oricât de multe s-ar fi de scris despre schimbarea larg răspândită din birouri și locurile de muncă centralizate, există multe ocupații și profesii în care aceste schimbări pur și simplu nu este o opțiune.

Pentru angajații din prima linie din domeniul sănătății, comerțul cu amănuntul, învățământ transportul, securitatea, dar și pentru multe alte industrii, cuvinte la modă precum „muncă hibrid” au probabil foarte puțin impact asupra vieții lor de zi cu zi. Cu toate acestea, este puțin probabil ca ei să rămână neatinse de alte tendințe pentru că tehnologia deschide oportunități pentru noi moduri de lucru și continuă să redefinească relația dintre noi și locurile noastre de muncă.

1. Munca hibrid
Pentru că aminteam anterior de munca hibrid, acest sistem de lucru va fi unul dominant în 2022. Este un mod de lucru despre care se spune adesea ca include „tot ce-i mai bun din ambele lumi”, adică și din munca remote și din cea de birou.
Un raport recent comandat de platforma de mesagerie video Loom a constatat că 90% dintre angajații chestionați - inclusiv lucrătorii și managerii - sunt mai mulțumiți de libertatea crescută pe care o au acum de a lucra de acasă, sugerând că aceasta va fi probabil o tendință care va se va impune în 2022.

2. Inteligența Artificială
Forumul Economic Mondial prezice că inteligența artificială și automatizarea vor duce la crearea a 97 de milioane de noi locuri de muncă până în 2025. Cu toate acestea, munca a multor oameni s-ar putea schimba, pe măsură ce tehnologia AI va lua tot mai mult amploare. Se va schimb în ideea în care abilitățile de tip soft vor începe să conteze din ce în ce mai mult.
În primă fază, această inteligență artificială va fi folosită în primul rând pentru a automatiza o serie de activități repetitive, pentru a le permite angajaților să se concentreze asupra unor activități care necesită o muncă mai complexă, ce necesită creativitate, sau inteligență emoțională.

Unele exemple includ avocații care vor folosi tehnologia pentru a reduce timpul petrecut în revizuirea istoricelor de caz pentru a găsi precedente. Totodată, medicii vor avea capacități de viziune computerizată pentru a analiza dosarele medicale și prin care ulterior să poată să pună un diagnostic pacienților.
Și în rolurile de inginerie și producție, angajații vor avea din ce în ce mai mult acces la tehnologie care îi ajută să înțeleagă cum funcționează utilajele și să prezică unde este probabil să se producă defecțiuni.

3. Angajați rezilienți
Înainte de pandemie, prioritatea pentru manageri a fost să creeze organizații eficiente. După venirea pandemiei, direcția aceasta s-a îndreptat către ideea de a transforma angajații în resurse reziliente în fața schimbărilor de orice tip.
Angajatorii încep să înțeleagă importanța critică a integrării strategiilor de sănătate și bunăstare a angajaților (inclusiv sănătatea mintală) în directivele lor.
Mulți încearcă acum să-și asume mai multă responsabilitate pentru a-și ajuta forța de muncă să mențină bunăstarea fizică, mentală și financiară. O provocare aici cu care companiile se vor confrunta în 2022 va fi să găsească modalități de a face acest lucru fără a fi prea intruzive sau invazive în viața privată și personală a angajaților.
Asigurarea unei forțe de muncă suficient de sănătoase pentru a menține o afacere în funcțiune este în mod clar un element critic al rezistenței.

4. Mai puțin accent pe roluri, mai mult accent pe abilități
„Pentru a construi forța de muncă de care veți avea nevoie după pandemie, concentrați-vă mai puțin pe roluri (care grupează abilități care nu au legătură) și mai mult pe abilitățile necesare pentru a stimula avantajul competitiv al organizației și fluxurile de lucru care alimentează acest avantaj”, arată consultanții de la Gartner.
Abilitățile sunt esențiale deoarece abordează provocările de bază ale afacerii, cu competențele necesare unei forțe de muncă pentru a depăși aceste provocări. Rolurile, pe de altă parte, descriu modul în care membrii individuali ai unei forțe de muncă se raportează la o structură sau ierarhie.

Din perspectiva angajatului, concentrarea pe dezvoltarea abilităților, mai degrabă decât pe dezvoltarea unui rol, îl lasă mai bine poziționat în piața muncii, pentru a-și valorifica ulterior noile oportunități de carieră. Această schimbare a focalizării de la roluri la competențe va fi probabil o tendință cheie atât pentru organizații, cât și pentru angajați în 2022.

5. Monitorizarea și analiza angajaților
Oricât de controversat ar fi, cercetările arată că angajatorii investesc din ce în ce mai mult în tehnologie concepută pentru a monitoriza și urmări comportamentul angajaților lor pentru a crește eficiența. Platformele precum Aware care permit companiilor să monitorizeze comportamentul prin e-mail și instrumente precum Slack pentru a măsura productivitatea sunt considerate ca fiind deosebit de utile de managerii care supraveghează forța de muncă de la distanță.

Bineînțeles, se pare că ar fi ușor pentru companii să folosească aceste instrumente într-un mod care ar fi văzut ca fiind unul arogant sau intruziv pentru angajații lor.

Companiile care investesc în această tehnologie au o linie fină de parcurs și rămâne de văzut dacă efectul net va fi o creștere a productivității sau un efect exact opus, de supraveghere și de de neîncredere.
Rămâne de văzut cum va evolua acest lucru. Cu toate acestea, la bine și la rău, se pare că acest tip de tehnologie va juca un rol din ce în ce mai important la locul de muncă, în cursul anului 2022

Gartner prezintă, așadar, câteva previziuni organizaționale și ale utilizatorilor de tehnologie pentru 2022 și anii ce urmează.
Până în 2024, spun previziunile lui Gartner, 40% dintre consumatori vor păcăli valorile de urmărire a comportamentului, pentru a devaloriza în mod intenționat datele personale colectate despre ei. Acest lucru va face dificilă monetizarea, în viitor.
Până în 2024, 30% dintre echipele corporative vor fi fără șef din cauza tehnologiei de autoconducere și hibride a muncii. Și dacă stăm să ne gândim mai profund la acest lucru, poate fi adevărat. 

Munca deja a devenit remote sau hibridă, iar roboții au început să automatizeze diverse domenii și să ne ia joburile. Nu va trece mult timp până vei fi intervievat pentru un job de către un robot sau chiar acesta să-ți fie șef.

Până în 2025, datele sintetice vor reduce colectarea datelor personale ale clienților, evitând 70% din sancțiunile de încălcare a confidențialității. Datele sintetice sunt „reale”. Acestea pot fi folosite pentru a antrena sisteme inteligente. De fapt, au avantaje față de datele reale, cum ar fi mai puține restricții, statistici puternice și simulări ale evenimentelor și condițiilor viitoare, neprevăzute.
Până în 2024, un atac cibernetic va afecta atât de mult infrastructura critică, încât un membru al G20 va răspunde cu un atac fizic declarat. G20 sau Grupul celor Douăzeci este un forum interguvernamental care cuprinde 19 țări și Uniunea Europeană. 
Lucrează pentru a aborda probleme majore legate de economia globală, cum ar fi stabilitatea financiară internațională, atenuarea schimbărilor climatice și dezvoltarea durabilă. Această abordare deschide Cutia Pandorei în câteva moduri periculoase și imprevizibile, mai ales având în vedere numărul de atacuri cibernetice care au loc în fiecare an. Cu atât mai mult din 2020 încoace.

Previziunile pentru anii următori – unele, îngrijorătoare

Până în 2025, 75% dintre companii se vor „despărți” de clienții nepotriviți, deoarece costul reținerii acestora eclipsează costurile de achiziție a clienților potriviți. Raționalizarea produselor există de mult timp. Companiile au ales să ucidă produsele înaintea clienților dintr-o mulțime de motive, dintre care, nu în ultimul rând, sunt datele care sugerează că un client slab ar putea deveni unul grozav mâine. Pierderile și câștigurile clienților ar trebui definite în jurul pierderilor și câștigătorilor de produse.
Până în 2026, o creștere cu 30% a talentului dezvoltatorilor în Africa va ajuta la transformarea acesteia într-un ecosistem de startup-uri lideri mondiali, rivalizând cu Asia în creșterea fondurilor de risc. Nu există nicio îndoială că o activitate antreprenorială semnificativă este în desfășurare în multe părți ale Africii.

Până în 2026, gamificarea cu simboluri nefungibile (NFT) va propulsa o întreprindere în primele zece companii cu cea mai mare valoare. Gartner prezice că 50% dintre companiile cotate la bursă vor avea un fel de NFT care să susțină prezența mărcii și/sau a ecosistemului digital.

Până în 2027, sateliții cu orbită joasă vor extinde acoperirea internetului la un miliard dintre cei mai săraci oameni din lume, scoțând 50% dintre ei din sărăcie.

Până în 2027, un sfert dintre companiile Fortune 20 vor fi înlocuite de companii care te vor analiza neurologic și vor influența comportamentul subconștient la scară largă. Vânzările și marketingul au folosit tehnici similare de zeci de ani, cu mult înainte de a fi digitalizate.

Doriți să primiţi ştiri despre proiect?

În fiecare lună îţi vom trimite informaţii despre noutățile din proiect.